دستاورد|فرصتی برای فهم دقیق تر قرآن کریم با طرح قرآنی خدوم

دستاورد|فرصتی برای فهم دقیق تر قرآن کریم با طرح قرآنی خدوم


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 98093
با اجرای طرح قرآنی خدوم توسط یک شرکت دانش بنیان با استفاده از ابزارهای نوآورانه و فناورانه، دسترسی به داده های قرآنی و منابع تفسیری و ادبیاتی تسهیل و فهم دقیق تر قرآن میسر می شود.

جوادی، مدیر طرح قرآنی خدوم در خصوص ساز و کار این طرح به خبرنگار مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: در این طرح با استفاده از ابزارهای نوآورانه و فناورانه معنای کلمات قرآن کریم برای قرآن آموز و بخش ادبی و تفسیری قرآن برای محققین و پژوهشگران قابل دستیابی است؛ به عبارتی، مخاطب ما در این طرح سه طیف قرآن آموزان، ادیبان و پژوهشگران حوزه تفسیر قرآن هستند و هر یک از این سه دسته گروه همزمان می توانند از این طرح استفاده کافی و لازم را ببرند.

وی ادامه داد: مخاطبان قرآن آموز می توانند معنای کلمات قرآن کریم را از رهگذر این طرح و با جزئیات مکفی دریافت کنند. همچنین ادیبان و پژوهشگران ادبیات هم می توانند با مراجعه به پاورقی هایی که در توضیح بیشتر هر آیه و عبارت آمده است به منابع و کتب های مرتبط متصل شوند و نهایتا پژوهشگران تفسیر هم به منابع تفسیری که در این طرح ارائه شده است، دسترسی پیدا کنند.  

جوادی در خصوص نحوه استفاده از طرح توضیح داد: ابتدا یک صفحه از قرآن را انتخاب، سپس بر روی کلمه‌ای کلیک کنید تا معنای آن در ابتدای صفحه نشان داده شود. این بخش برای «قرآن آموز» مناسب است. بخش تحقیقی آن با امکان رجوع به کتب لغت (مثل مفردات راغب) و تفسیر المیزان و مجمع البیان برای محققین است. عنوان این طرح «فهم لغات قرآن بر اساس مفردات» است و صفحات آن بر اساس قرآن‌های ۶۰۴ صفحه‌ای رایج در کشورهای اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح قرار بود که در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ و همزمان با نخستین جشنواره قرائت‌های تقلیدی رونمایی شود که به دلیل همزمان شدن با درگذشت شهادت گونه‌ رئیس جمهور خدوم و همراهان وی، عنوان طرح به «طرح قرآنی خدوم» تغییر یافت تا هر کس از آن بهره‌مند می‌شود، یاد آن مرحوم و همراهان گرامی اشرا گرامی بدارد.

برای دسترسی به طرح قرآنی خدوم، اینجا را کلیک کنید.

#15

بیشتر بخوانیم